Saturday, October 10, 2009

kemaafan dendam yang terindah

Kite masih dalam bulan syawal lagi kan?? So, aku masih tak terlambat lagi la kan.....Bukan nak ucap slamat ari raye atau maaf zahir batin kt entry ni. Tapi nak cerite sket pasal raye2 ni jgk la.hehehee

Aku ade dgr dlm radio ustaz izi yahya tu bagitaw yg kite di malaysia ni sgt beruntung menyambut aidilfitri dalam keadaan aman. Dan lg satu yg membuatkan kite ni sgt2 beruntung sbb dlm bulan syawal ni kite tak payah bersusah payah nak mintak maaf sbb sume org sibuk nak memberi maaf kt org lain. Sgt beruntungkan..........klw nak cri suasana mcm ni kt bulan lain sory la. Kene harapkan diri sendiri la tehegeh2 pegi mintak maap. Tu pun kalau bernasib baik dimaafkan la.....klw tak bernasib baek, paham2 la kan.

Seperti biase, bile bgn pada pagi raye berderet msg beratur tunggu utk dibace. Dalam banyak2 msg yg aku dpt tu aku sgt trkesima dgn satu msg drpd seseorng yg aku rase die mesti marah, fed up, geram, bengang dan segala bagai perasaan marah dan dendam kt aku. Ye la, ni sume gare-gare trip mase ke teluk sepang dgn kawan2 mrsm.

Aku dan kawan2 aku serta gelfren dak ni sgt taw yg aku tak bersalah. Aku telah menjadi mangse keadaan pada mase tu. Tp bukan kisah tu yg aku nak high light kan kt sini. Lg pun crite tu pun da lame. Cume ape yg aku nak ckp betapa die mengetepikan egonye dan memintakmaaf atas perbuatan nye yg menjengkelkan itu. Mungkin itu berkat dari muhasabah yg die buat dlm bulan puasa yg penuh berkat dan diterjemahkan plk dalam bulan syawal ni.

Dan bile die meletakkan egonye ketepi dan memohon maaf atas kekhilafan tu... mungkin itulah yg dimaksudkan dgn kemaafan dendam yg terindah. Memohon maaf dan menghilangkan perasaan benci dan dendam dalam hati dan bile kebencian itu dimaafkan maka ianya menjadikannya sesuatu yg terindah. Bukankah begitu.....??? :-)

No comments:

Post a Comment