Friday, August 14, 2009

ahlan wa sahlan ya ramadhan

Semalam ade ceramah okeh kt pesta konvo. Aku pun pegi la dgr disebabkan ridzuan ajak aku temankan die dgr ceramah tu. Aku pun join jek la die dgr ceramah tu. Ceramah tu dipengerusikan oleh Hafiz Hamidon...ala yang penyanyi tu. Die jgk juare tilawah al Quran kt TB 8 tu (ko bajek hebat je taw semuakan, pada hal ridzuan yg bgtaw ko.hahaha)

Ceramah mlm tu pasal kedatangan ramadhan la....ye la puase kan lagi seminggu jek lg kan. So, topik die mestilah ade kaitan dgn puase jgk kan. Okeh ahli panel die terdiri drpd Ustaz Dato' Daud Che Ngah (yg sahngat banyak cakap dan sahngat besh ustaz ni), kedua Prof Dr Amiruddin Ruskam al Dawami dan ke-3 ialah Dr Jaidon bin Ramli (yg sahngat mengantukkan aku.huhuhuu).

Okeh, aku nak crite semua pun tak bolekan ape isi kandungan ceramah tu. Ye la, aku mane catat ape2 pun. Dtg melenggang bayam jek sekadar bawak diri.hehehe.... Tp tak pe, aku try gune pale hotak aku ni perah balik ape yg die sampaikan dlm cramah semalam. Dpt sikit pun jadik la kan dari tak dpt ape2 langsung.

Mule2 ceramah tu die cerita la pasal rahsie ramadhan. Mula2 die timbulkan persoalan, adakah kite sume ni puase disebabkan kedatangan ramadhan atau pun sebab laen. Ermmm...sume mule berfikir sejenak cube mencari jawapan dan alasan. Adakah mereka berpuasa kerana kedatangan ramadan atau pun sekadar ikut trend jek...ye la bulan pose, org laen pose kite pun pose la akn. Tp sebenarnye kita sepatutnye berpuase kerana Allah. So, lps ni korg kena btl2 kan balik niat pose tu ye. (ko pun same jgk okey) Jgn la pose kerana nak mkn sedap dgn fmly, kerana nak raya nnti atw sebagainye.

Sebenarnye ade beberape rahsie ramadhan yg die bgtaw, tp aku mcm ingt 2-3 jek.huhuhu Yg pertama rasenye sume pun taw kan bau mulut org yg berpuase pd ptg hari lebih harum dr kasturi (okeh jgn tanye aku kasturi tu ape...limau kasturi aku taw la.hehee) Pastu malaikat ni akan doakan keampunan bagi org2 yg berpuase. Yg puase stgh ari atw sgale bagai yg sewaktu dgn nye tu tak di kire ye. Nanti jgn nak ngade2 claim2 plk.... :p

Pastu dlm bulan ramadan ni ianya dibahagikan kpd 3 peringkat iaitu peringkat awal ramadan ataupun 10 ramadan pertama dimana Allah mengurniakan rahmat pada hari2 tersebut. Peringkat kedua adalah peringkat pertengahan ramadan iaitu dari 11-20 ramadan dimana dalam hari tersebut Allah mengurniakan magfirah kpd umat2 Nabi Muhammad SAW. Dan peringkat ketiga ni merupakan peringkat akhir ramadan iaitu dari 21 hingga 29 atau 30 ramadan. Dalam peringkat ni Allah memberikan offer barang siapa beramal dalam hari tersebut di akhirat kelak die akan dibebaskan dari neraka dan utk 10 mlm terakhir ni jgk dikurniakan malam lailatul qadar dan sesiape yg dpt beramal pd malam tersebut same la jgk mcm die beribadat 1000 bulan. Uish hebat kan.....

Ok ok... then die bgtaw jgk sape2 yg berpuase penuh dlm bulan ramadan then die puase 6 hari dlm bulan syawal same mcm die puase stahun seh....ye r, sehari puase dlm bln ramadan same jgk mcm 10 ari then tambah 6 hari dlm bulan syawal tak ke 360 hari dan bersamaan jgk dgn stahun?? Cube kire.....

Pastu dlm ceramah tu jgk die bgtaw yg sakit2 gestrik ni sbenarnye tak effect pun org yg pose. So, jgn nak temberang la wat alasan gestrik sbb nak skip pose ea.Hahahaa.... Dr Jaidon tu ckp klw kite pose sebenarnye ia merendahkan kandungan asid dlm perut kite taw...so, klw kandungan asid da rendah cmne bole rase pedih2 kt perut kan. So, nxt pose ni jgn wat alasan H1N1 plk ea sbg alasan tak nak pose.hehehee

Ermmm.....tu jek la aku rase cm nak tls kt sini. Lg pun aku mcm tak berape nak ingat jek lg.hehehe So, dikesempatan ni nak gak la ucapkan selamat menjalani ibadah puase kpd sume member2 dan muslimin muslimat hendaknye. Kurang2 kan melakukan bende2 lagho ni, jangan banyakkan tido dan jauhi la dose2 kering ni spt begohsip ye.hehehe....

p/s: aku baru taw rupenye DNA manusia dgn babi hanye dibezakan oleh satu asid amino jek. Patut la virus2 dari babi ni mudah berjangkit kt manusia kan mcm JE dan H1N1 ni.
p/s/s: Ustaz tu ckp org pompuan nak masuk syurga sng jek iaitu dgn dpt keredaan drpd suami. Salah satu cara nak dpt kan keredaan dr suami ialah dgn membenarkan suami KAWEN LAGI :p

3 comments:

  1. HAHAHA:D
    penutup yang tak bleh blahh.

    btw, kurangkan begosip: hoyehh.gilaterasa~ HAHA:D

    ReplyDelete
  2. haaa yg penutup tu bkn aku yg ckp ea...ustaz tu yg bgtaw cm tu. Ermmm......nape, tak stuju??
    hahahaaa :p

    ReplyDelete
  3. haha.hellehh, itu cuma salah satu cara je.banyak lg cara lain dowh. hahahaha:D

    *tapi kau orang memang suka ingat satu tuh je!*
    :P

    ReplyDelete