Sunday, August 9, 2009

istilah org dolu2

Korng ade tak pekataan yg biase korg gune kt rumah tp bile kt luar atau dgn kawan2 korng tak gune pun pekataan tu sbb ianye sgt retro dan agak ke"P.Ramli"an. Kenape P.Ramli....??? Haaaa....suke ati aku la. Blog aku kan....aku yg tukang tulis.Hahahaa

Okeh, pekataan petama yg aku nak kongsi adalah sepatu. Mungkin org pun biase dgr pekataan ni tp cume jarang gune jek sekarang ni kan. Dlm lagu siti sarah ft zahid AF menari dengan ku ade gune pekataan ni. Cube tgk lirik die, mesti ade.... Kembali kpd topik asal.(ko mmg suke g lari topik artis kan)hahahah...... Sekarang ni kite lebih selesa panggil sepatu tu dgn name kasut (ye la...tak kan nak panggil name ali atau abu plk kan.hahaha...) atau ade yg lebih kedepan tu memanggilnye heels (bg yg pompuan okeh). Same la dgn aku, aku slalu panggil kasut jek cume bile kt umah dgn nenek aku, aku akan gune istilah sepatu tu.

Bile korg nampak sehelai kaen berjalur2 atau berbelang2, ape istilah yang korang gune?? Kalau kat umah aku, ktorg akan panggil kaen genggang. Ape bende yang berbelang kitorg akan gune istilah tu seperti langsir corak genggang, kueh genggang.... Tp ade satu persoalan yg aku nak timbul kan kt sini, knape kude belang kite tak panggil die kude genggang??? As my nenek said "no komen" :p

Ni kesah mak aku plk. Mak aku ni die buat kueh taw. Selalu la gune pewarne utk menaikkan seri kueh tu supaye nmpk lebi menarik, tertarik and da boom. Tp klw ikut org dolu2 die tak panggil pewarne2 ni. Haaa, die panggil inci. Inci ape? inci merah, inci kuning, inci hijau, inci biru (weh mane de kueh kale biru, tipu r tu...). Klw nak ikotkan ape yg aku blajr kt UTM ni, inci ni adalah unit utk mengire kepanjangan dan ianye tergolong dlm kumpulan "english unit" ye murid2.

Tp kan, klw la aku gune pekataan2 ni dgn mmbr2 aku agaknye satu haram pun diorg tak taw kan.huhuhu.... dan mungkin jgk diorg ade gune pekataan lame yg laen kt umah diorg tp tak gune bile besame dgn kwn2. Sahngat besh kan bile dpt belajar and gune pekataan lame ni. Tp disebabkan ramai yg tak taw dan perkembangan zaman yg lebih memihak kepada penggunaan istilah2 yg sofistikated dan bombastik, maka tinggallah pekataan2 ni kt dlm rumah2 usang dan pondok2 burok kt ujung kampung sane tu. Silap hari bulan bole pupus perkataan tu. Sedih kan...... T_T

Ok la... utk entry kali ni 3 pekataan jek dlu sbb aku ingt 3 ni jek.huhuhu sesape yg ade pekataan2 retro yg die slalu gne kt umah 2 boleh kongsikan di ruangan suara anda ohkey. Jumpe lg utk segmen akn dtg :D

3 comments:

  1. softifikated *sofistikated?

    haha.yaa.itu dia cikgu BM dah datanggg.kahkahkah:D

    ReplyDelete
  2. owh...terpelecok jari la mase menaip.huhuhuuu

    ReplyDelete